مباحث تفسیری جلسه ۴۷۷ ضیافت نور توسط دکتر حجت ااسلام ابوالفضل کمر دیلمی ارائه شد.

ایشان مباحث خود را حول آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه نور و آیه ۵۹ سوره احزاب پیرامون موضوع “پوشش زنان و نهی از آشکار کردن زینت ” ارائه شد.

مشروح مباحث استاد کمر دیلمی:

خدای متعال مخصوصا در قرآن کریم در سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ و سوره أحزاب ایه ۵۹ بحث پوشش زنان و نهی از آشکار کردن زینت را بیان‌ کرده است.
در بخشی از آیه ۳۱ سوره نور آمده که لا یبدین زینتهنّ الا ما ظهر منها یعنی زنان نباید زینت خود را آشکار کنند جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است.

با نگاه به کتب لغت (العین .خلیل بن احمد فراهیدی ج۷ص۳۷۷) زینت یعنی هر آنچه که بواسطه آن آراستگی و زیبایی حاصل شود، را گویند. براین اساس برخی زینتها طبیعی مانند موی سر و برخی مصنوعی مانند روسری رنگارنگ و زیورآلات میباشد که برطبق آیه بیان شده صراحت دارد که تمام زینتها چه طبیعی و چه مصنوعی باید پوشیده شود. در ادامه آیه آنچه که استثنا شده وجه و کفین یعنی گردی صورت و دستها از مچ تا سر انگشتها می‌شود و از زینتهای مصنوعی هم برخی حلقه ازدواج را که نشانه اعلام تاهل و ازدواج است را استثنا شده‌ است البته این نکته بین مراجع اختلافی است و هر کس به مرجع خود رجوع کند.
در ادامه آیه ۳۱ نور می‌فرماید: ولیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و اطراف روسری های خود را بر سینه خودافکنند[تا گردن و سینه با آن پوشانده شود]
در لغت خمر جمه خمار به چیزی گفته می‌شود که زنان سر و گریبان خود را می‌پوشانند مانند روسری یا مقنعه.
جیوب هم تعبیر به گریبان می‌شود.
قبل از نزول آیه شریفه زنان دامنه روسری خود را پشت سر می انداختند به طوری که گریبان آنها نمایان بوده آست.خداوند با فرستادن این آیه با صراحت دستور به پوشش گریبان و گردن و بالای سینه ها کرده است.

در آیه ۵۹ احزاب هم خداوند با صراحت دستور به پوشش می‌دهد.
《یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا》ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.
در این آیه هم می‌فرماید که یبدین علیهنّ من جلابیبهنّ یعنی امر به پوشاندن با چادر می‌کند. جلباب در قاموس اللغه فیر وز آبادی به معنای لباس گشاد و چادر آمده است .در ادامه می‌فرماید این پوشاندن به سبب آن است که ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ افراد با ایمان و عفیف شناخته شوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

برخی سوالات و شبهات پیرامون حجاب:
خانمها می پرسند بی حجاب ما چا ضرری برای دیگران دارد؟
جواب: برهم خوردن آسایش روانی، سست شدن بنیاد خانواده، تضعیف فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی در جامعه، افزایش ناامنی و خیانت، کم شدن ارزش و احترام زن در خانواده و جامعه.

می‌پرسند چرا به مردان نمی گویید نگاه نکنند تا زنان مجبور به پوشاندن خود نباشند؟ در آیه ۳۰ سوره نور خداوند به مردان می‌گویند از نگاه حرام بپرهیزند.قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ.
اما بدیهی است که نمی‌شود فقط به این تذکر اکتفا کرد.بلکه باید زمینه های نگاه حرام هم برچیده شود. همان گونه که برای حفظ امنیت اموال یک جامعه نمی‌توان فقط به مردم توصیه کرد که چشم به اموال دیگران نداشته باشند و در ملک دیگران تصرف نکنند بلکه باید علاوه بر این توصیه اشیا ارزشمند را از دسترس عموم دور نگه داشت و از آنها مراقبت کرد این است که در فرمان‌های الهی که خود تنها ضامن حفظ سلامت و امنیت شخص و جامعه هست هر دو جنبه رعایت شده و دستورهای لازم هم به مردان و هم به زنان داده شده است

می‌پرسند چرا نباید حتی یک تار موی خانم‌ها آشکار باشد. دیده شدن یک تار مو چه ضرری دارد؟
جواب: برای فهم پاسخ این سوال دو نکته حائز اهمیت است

الف: تمام احکام الهی که بر اساس حکمت و برای خیر و مصلحت ما وضع شده است در کم و زیاد مصداق مد نظر باید رعایت شود به این مثال دقت کن خون نجس است. یک سطل خون نجس است. یک کاسه خون نجس است یک سر سوزن خون نجس است.

سرقت مال مردم حرام است و در این حکم تفاوتی بین یک کیسه گندم و یک مشت گندم وجود ندارد و حتی برداشتن یک دانه گندم هم بدون رضایت صاحبش حرام است.
غذا خوردن عمدی هم برای شخص روزه‌دار در ماه مبارک رمضان حرام است و روزه را باطل می‌کند و حتی اگر یک دانه برنج را عمداً فرودهد روزه‌اش باطل می‌شود.

حکم پوشش هم همینطور است پس ظاهر بودن موهای سر در مقابل نامحرم حرام است چه تمام سر دیده شود چه کمی از آن و چه حتی یک تار مو در هر حال حرام است.

ب) تمام کارهای خطا و نادرست از کم شروع می‌شود و اصولاً شیطان بسیار با حوصله و پرطاقت است او ابتدا گناه و خطای بسیار کوچکی را پیشنهاد می‌کند و هنگامی که جواب مثبت شنید قدم بعدی را برمی‌دارد مثلاً اگر کسی ببیند که روزی فرزندش کوچکش می‌خواهد یک پوک به سیگار بزند او را منع می‌کند چرا او را منع می‌کند؟ مگر یک پوک سیگار چقدر ضرر دارد؟ حتماً می‌گوید موضوع یک پک سیگار نیست بعد از آن هوس می‌کند یک سیگار بکشد و بعد از آن یک بسته و پس از مدتی دنبال اعتیاد به مواد مخدر فراتر می‌رود آری درست فهمیده‌ای در مقابل هرچه نادرست و خطاست باید از اولین قدم ایستاد و از همان اندک پرهیز کرد وگرنه قدم‌های بعدی ناگزیر برداشته خواهد شد چه ضرب المثل پر محتوایی است که می‌گوید تخم مرغ دزد شتر دزد می‌شود.

 

 

خبر جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئو جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.