چهارصد و هفتاد و نهمین جلسه کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور‌ با عنوان “باغ دانش “، شامگاه سه شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳ پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در محل مصلی امام رضا علیه السلام شهر علی آباد کتول برگزار گردید.

تلاوت ترتیل صفحه  ۳۵ قرآن کریم سوره مبارکه بقره، آیات ۲۲۰ الی ۲۲۴ توسط استاد مهدی عابدینی آغاز جلسه بود.

در ادامه زمزمه فرازهایی از دعای پرفیض  توسل توسط استاد کربلایی محمد‌ ابراهیم‌ جهش انجام شد.

در بخش بعدی مجری محترم استاد رضا صدقی ضمن یاد از ماه ربیع المولود میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق (ع)، هفته دفاع مقدس یادبود جانفشانی شهدای گلگون کفن، جانبازان جان برکف، آزادگان و ایثارگران ۸ سال جنگ تحمیلی را گرامی داشت.

ایشان همچنین با تبریک بهار علم و دانش و آغاز سال تحصیلی به دانش آموزان و فرهنگیان محترم ایران اسلامی، بیان داشت که تجاوز اخیر آشکار و ددمنشانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و نیروهای حزب الله محکوم می‌کنیم.

در ادامه بخش شهدای  شاخص جلسه توسط کربلایی عبداله‌ کرامتی همراه با فریاد شهیدان زنده اند الله اکبر حضار اجرا شد.

اجرای سرود ایران عاشق توسط گروه سرود نسیم غدیر شهرستان علی‌آبادکتول به سرپرستی کربلایی عبدالله کرامتی بخش بعدی برنامه ها بود.

بخش نهج‌البلاغه توسط مدیر ضیافت نور استاد حاج علی اصغر زنگانه اجرا شد.

ایشان بعد از اشاره به “أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّهِ أَوْلِیَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَهُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَهُ” و ذکر ترجمه آن “پس از ستایش خداوند و درود بر رسول اکرم، جهاد (کارزار با مخالفین دین) درى است از درهاى بهشت که خداوند آنرا بر وى خواصّ دوستان خود گشوده، و لباس تقوى و پرهیزکارى است (اهل تقوى را از شرّ مخالفین حفظ میکند مانند لباس سرما و گرما را) و زره محکم حقّ تعالى و سپر قوىّ اوست (براى نگاه‏دارى اهل تقوى از اسلحه دشمنان) (بخشی از خطبه ۲۷)” با اشاره به مباحث محور مقاومت بیان داشتند:

گر #وحدت_ما ابتر در آید
هم(مرگ ما و کفر) اندر آید
#دنیا_خراب و عُقبی‌ جهنم
این ننگ ما را، تا آخر آید
(مبین)

●》شرط مسلمانی :

¤》قرآن کریم علاوه بر پذیرش اصول اعتقادی، باورهای دینی و عمل به فرامین الهی، #شرط_مسلمانی را وحدت امت، مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم می داند.(۷۵/نساء و ۳۹/حج)

¤》اگر ذرّه ای بی اعتقادی و رویگردانی از موارد فوق داشته باشیم قطعا کافر حقیقی خواهیم مُرد.(۱۵۰و۱۵۱/نساء).

¤》دشمن صهیونیستی (آمریکا، اعراب و غرب) پس از نسل کشی در فلسطین و غزه، اینک به #جنایت_در_لبنان مشغول شده، سپس به سوریه، یمن، عراق و ایران و تمام مسلمانان خواهند پرداخت.

¤》در اینصورت مسلمانان جهان هم با مردن ها و مجروح شدن ها لذتی از زندگی نبرده ، هم کافر حقیقی از دنیا رفته و گرفتار عذابی ابدی خواهند شد(خسرالدنیا والآخره).

¤》راه نجات :
تنها راه نجات، وحدت مسلمانان و حمله ی همه جانبه به این شر مطلق و کسب پیروزی است .
اگر اینگونه نکردیم هم زندگی آرامی نداریم؛ هم عاقبت به شرّی و آخرت ابدی همراه با عذاب و جهنم جاودان خواهیم داشت.

●》مقاومت کمترین هزینه را دارد؛ تنها راه پیروزی بر دشمن است و لذت زندگی دنیا و عاقبت بخیری ابدی در بر خواهد داشت.
گر ذلیلانه اسیر دشمن و دنیا شویم
لذت از دنیا نبرده؛ کافر از دنیا رویم
ما ابد درپیش داریم؛ میشود آنهم عذاب
آن عذابی که بُوَد سوء و اَلیم و در جحیم

بخش قرائت اصلی و مباحث تفسیری توسط استاد حجه‌الاسلام مهدی تجری انجام شد.

ایشان پس از تلاوت صفحه ۵۱۴ قرآن کریم سوره مبارکه فتح، آیات ۲۸, ۲۹ و صفحه ۵۹۸، سوره مبارکه بیّنه، آیات ۶ الی ۸ به بیان مباحث تفسیری خود پرداختند.

استاد تجری بیان داشتند: محوریت بیشتر آیات سوره مبارکه فتح مربوط به صلح حدیبیه در صدر اسلام است.
در صلحنامه مواردی بود از جمله:  علی (ع) پس از نام محمد(ص) رسول الله را نوشت، مشرکان مخالفت کردند و حضرت امیر حاضر نشد «رسول الله» را پاک کند و پیامبر رحمت با دست مبارکش این لقب را پاک نمودند؛ بلافاصله آیه ۲۹ این سوره نازل شد«محمدٌ رسولُ الله»
از آنجایی که پیامبر اکرم (ص) برای رضای خدا تواضع نشان داد، خدای متعال این لقب حضرت را در قرآن کریم الی‌الابد قرار داد.
اولین شاخصه همراهان پیامبر (ص)، ابتدائاً نیرومندی و سرسختی در برابر کفار، و سپس مهربانی بین خودشان است.
✓ ملاک قهر و آشتی و مهر و محبت، کفر و ایمان است.
✓ استقلال از ویژگی های امت اسلام است یعنی بایستی رو یپای خود بایستد.

دعای قرآنی ختم جلسه توسط مجری محترم و پذیرایی تبرکی پایان بخش جلسه ۴۷۹ ضیافت نور بود.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید)، مشروح تفسیر جلسه از اینجا (کلیک)، گزارش صوتی جلسه از اینجا (کلیک) و ویدئوهای جلسات از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت است.

این جلسه قرآنی شامگاه سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم #قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره ۰۹۳۳۹۶۷۵۳۲۳ در شبکه های اجتماعی با ما در ارتباط باشید.