جلسه ۳۷7 کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور شهر علی آباد کتولسیصد و هفتاد و هفتمین کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور علی آباد کتول با عنوان “امام سجاد علیه السلام اعجاز کربلا”  عصر روز سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۷ در مصلای امام رضا علیه السلام برگزار و با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به پایان رسید.

آغازگر برنامه ها قرائت دعای پرفیض توسل با صدای داوودی استاد محمدابراهیم جهش بود.

مجری جلسه با قرائت سوره کوثر به تبیین اینکه دشمنان اموی به فرماندهی ابوسفیان، همسرش هند جگرخوار و معاویه تا قبل از فتح مکه با پیامبر جنگیدند و پس از اظهار منافقانه به ایمان و اسلام، منتظر صدمه زدن به اسلام بودند؛ تا اینکه امام علی علیه السلام وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را کنار زده و با به شهادت رساندن آن حضرت، همسرش زهرا، امام حسن و سرانجام به انقطاع نسل پیامبر صلی الله علیه و آله در کربلا برآمدند و بیرحمانه حتی علی اصغر ۶ ماهه را به شهادت رساندند. اما خداوند امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام را حفاظت کرد تا نسل امامان اهل بیت علیه السلام تداوم پیدا کند.

در ادامه استاد محمد باقر زنگانه تداوم بخش برنامه ها با نکات کوتاه حکمت ۸۲ نهج البلاغه بودند که به ۵ وصیت امیرمومنان علیه السلام پرداختند که شامل: عدم امیدواری به غیر خدا، جز از گناه خود نترسیدن، شرم نداشتن از گفتن نمی دانم وقتی پاسخ سئوالی را نمی داند، شرم نکردن در فراگیری و آموزش چیزی که نمی داند و شکیبایی و صبر که برای ایمان به منزله سر برای بدن است، بود.

تلاوت زیبا، دلنشین و معنی محور آیات ۸ تا ۲۷ سوره اعراف توسط  استاد هادی تجری  تداوم بخش برنامه ها و نورانیت بخش جلسه بود.

بیان مباحث تفسیری با تلاوت آیات ۲۶ تا ۴۹ سوره حجر و آیات ۷۴ تا ۸۳ سوره صاد و آیات ۸ تا ۲۷ سوره اعراف توسط استاد حاج علی اصغر زنگانه حول محور “دمیدن روح الهی” در انسان هنگام خلقت، عدم سجده ابلیس بر انسانی که دارای روح خدایی (وَ نَفَختُ فیه مِن روُحی) می باشد انجام شد.
ایشان با تاکید بر “مرکب بودن جسم و راکب بودن روح” بیان کردند که اینقدر به جسم خاکی مشغول نباشیم؛ بلکه به کمال روح همت کرده و برای خنثی کردن حیله های ابلیس به روح الهی توجه کنیم، نه جسم خاکی. جسم را در حد سلامتی مرکب برای راکب مواظبت کنیم. از حیله و دام های شیطان غافل نباشیم. شکر گزاری زیاد به درگاه خدا داشته باشیم تا شیطان را ناامید کنیم. راه مُخلَصین که راه امام علی علیه السلام و صراط مستقیم هست را بپوییم که شیطان هرگز نمی تواند بر آنها مسلط شود. همانگونه که متناسب با هرکاری لباس آن را می پوشیم؛ برای مبارزه با شیطان، لباس تقوا را بر جسم و جان کنیم.

در پایان حاضرین با نذری “موز و بیسکویت”  و به یاد اموات بانیان خیر آقای مهندس حاج خسرو موذنی و حاجیه خانم منصوره نصیری پذیرایی شدند.

 

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.  سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

ویدئو این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.