سیصد و چهل و هشتمین کرسی تلاوت و تفسیر ضیافت نور شهرستان علی آبادکتول با عنوان “سید شرف الدین و کتاب المراجعات” شامگاه سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ در مصلی امام رضا علیه السلام برگزار شد.

زمزمه فرازهایی از دعای پر فیض توسل با نوای گرم مجری محترم کربلایی رضا صدقی انجام شد.

شرحی کوتاه بر حکمت ۲۵۱ نهج البلاغه امیرالمومنین امام علی(ع) در موضوع شیرینی و تلخی دنیا و آخرت توسط استاد محمد باقر زنگانه بخش بعدی برنامه بود.

ایشان در بخشی از گفتار خود گفتند: تلخ کامی و سختی دنیا، شرینی آخرت است، و شیرینی گناه در دنیا، تلخی آخرت است.

استاد زنگانه در ادامه بیان داشتند: این حکمت برای مومنین است، سختی دنیا زمینه رشد، تکامل و تقرب به خدای متعال است.

ایشان در بخش دیگریی از گفتار خود بیان داشتند: زیاده روی در حلال خدای متعال، مومن را به غفلت می کشاند. فلذا با روزه رنج شرعی به خود می دهند و این حکمت در همین دنیا نیز نمود عملی دارد، همچون کشاورز زحمت کش و انسان تن پرور.

در بخش بعدی برنامه ها استاد محمد ابراهیم جهش به تلاوت صفحه ۵۶۰، سوره مبارکه تحریم آیات ۱ الی ۷ و سوره مبارکه شمس با صوت دلنشین خود پرداخت.

مباحث تفسیری توسط استاد سید محمد حسینی واعظ با موضوع باورها در دین مبین اسلام به ویژه باور “حسرت در قیامت” ارائه شد.

ایشان در بخشی از گفتار خود بیان داشتند: باورهایی زیادی در دین مبین اسلام وجود دارد که درک کامل آنها بسیار راهگشاست یکی از آن مفاهیم «حسرت» است.

ما یه ندامت داریم که در مواقعی هست که کاری انجام شده که نباید انجام می‌شد، حسرت زمانی است که کاری را باید انجام می‌دادیم ولی به دلایلی از قبیل تردید، تنبلی، کوتاهی و… انجام نشده، حسرت آخرت از همین جنس است ولی متفاوت است.

استاد واعظ در ادامه بیان داشتند: اول اینکه در قیامت همه حسرت می خورند، یکی از نام های قیامت «یوم الحسره»، به قیامت و غیب باید ایمان آورد، کسی که شک و تردید دارد گرفتار می شود، اساساً ندیده ایمان آوردن با ارزش است.

اما این کجا و آن کجا؟ «الّتی تصغر عندها نار الجحیم و العذاب الألیم»؛ این حسرت آنقدر سخت است، آنقدر دردآور است که در مقابل آن، آتش جهنم کوچک است. به تعبیری، حسرت مثل سرب گداخته در درون انسان سرازیر میشود.

مدیر موسسه یاران قرآن و حدیث آزادشهر در بخش دیگری از گفتار خود بیان داشتند: اعمال ما در این عالم یک ظاهر و یک ملکوت دارد که بعضاً مصداق کلام فوق الذکر امیرالمومنین (ع) در حکمت ۲۵۱ است.

سوره مبارکه زمر آیه ۵۶، اساس ارسال رُسُل و ابلاغ کتب آنست که مردم در قیامت گرفتار حسرت نشوند.

یکی از کارهایی که مانع حسرت کشیدن در قیامت می شود، تلاش فراوان است، امیرالمومنین(ع) در خطبه ۱۶ نهج البلاغه می فرماید : آدمی که بهشت و جهنم در پیش دارد سرش خیلی شلوغ است.

در زبان عربی یک مشی داریم(راه رفتن آهسته) و یک سعی داریم(هروله کردن) مشی تو را به جایی نمی رساندو در مباحث آخرتی بسیار سفارش به سرعت در کار شده است «سارعوا الی مغفره من ربکم» یا «فاستبقواالخیرات».

استاد حسینی واعظ در پایان گفتار خود به این نتیجه گیری رسیدند که خیلی از کارها هست که در این دنیا باید انجام بدهیم و سریع هم انجام دهیم تا در قیامت حسرت نخوریم.

در این جلسه به کلیه دختران و پسران کودک و نوجوان هدیه ای داده شد.

تذکرات پیرامون جلسات توسط مدیر کرسی تلاوت استاد حاج علی اصغر زنگانه، پذیرایی از حاضرین که بانی آن فرهنگی فرهیخته مدیر مدرسه هیئت امنایی فرهنگ خواهر گرانقدر مرضیه باباکردی بودند و دعای ختم جلسه توسط مجری پایان بخش جلسه ۳۴۸ کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور بود.

به جهت استفاده بیشتر علاقه مندان به ساحت جلسات قرآن که امکان حضور در محل کرسی تلاوت را نداشتند این جلسه به صورت پخش زنده از طریق تلویزیون اینترنتی خادمین در صفحه http://tv.khademeen.ir/khademeen و پیام رسان گپ به آدرس کانال  https://gap.im/khademeen ، شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس کانال http://rubika.ir/khademeen  و پیام‌رسانه سروش https://splus.ir/sapp_events/khademeen_tv منتشر شد.

این جلسه قرآنی سه شنبه هر هفته پس از نماز جماعت مغرب و عشاء و با همکاری امام جمعه و ستاد نماز جمعه #علی‌_آباد_کتول، جبهه فعالان قرآنی استان گلستان، مراکز قرآنی و مردم قرآن‌ دوست شهرستان علی‌آبادکتول برگزار می‌گردد.

سامانه پیامکی کرسی تلاوت و تفسیر قرآن کریم ضیافت نور آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما قرآن‌دوستان عزیز می‌باشد. جهت ارسال هر گونه انتقاد، پیشنهاد و نظرات سازنده خود می‌توانید از طریق شماره پیامک ۵۰۰۰۵۰۴۰۳۰۱۱۴ با ما در ارتباط باشید.

گزارش تصویری این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

گزارش صوتی این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.

ویدئو این جلسه از اینجا (کلیک کنید) قابل دریافت می‌باشد.